Gmina Wieliszew

  • Wieliszew, umiarkowane opady deszczu
    umiarkowane opady deszczu
    16°C
Kampania STOP KOLEI, KTÓRA NISZCZY - Przyjdź na konsultacje

Agata Buzek, Magdalena Wójcik, Patrycja Bereznowska, Michał Czernecki włączyli się w kampanię społeczną Urzędu Gminy w Wieliszewie STOP KOLEI, KTÓRA NISZCZY  naszą przyrodę i nasze  domy. Jako Mieszkańcy gminy wspólnie z jej samorządowcami i  sąsiadami wyrażą swój sprzeciw wobec planowanych dwóch wariantów kolei szybkich prędkości i zapraszają na konsultacje społeczne z PKP.

Mimo argumentów przedstawionych przez gminę – poprowadzenia szybkiej kolei w istniejącej infrastrukturze korytarza nr 7 (przez Nowy Dwór Mazowiecki) PKP podtrzymuje swoje stanowisko stworzenia nowej linii bez względu na ogromne zniszczenia przyrodnicze w Kałuszynie, Krubinie, Skrzeszewie, Olszewnicy Starej oraz w obszarze Kępy Kikolskiej.

WÓJT GMINY WIELISZEW PAWEŁ KOWNACKI

Razem pokażmy nasz sprzeciw!

 

hhh

Przed nami kolejny już etap naszej walki o szacunek dla naszej integralności, dla naszych domów, naszych skarbów przyrody. Projektanci działający na rzecz PKP usilnie pracują nad tym by umieścić na terenie naszej i sąsiednich gmin korytarze, które poza mirażem minimalnych oszczędności demolują życie naszej „Małej Ojczyzny” gminy i powiatu. Dlatego proszę włącz się i przyjdź 16 marca o godzinie 18.00 do hali sportowej w Wieliszewie. To problem każdego mieszkańca naszej gminy, po wybudowaniu tej kolei to nie będzie już to samo miejsce.

Konsultacje z PKP odbędą się 16 marca o godzinie 18:00 w hali sportowej w Wieliszewie przy ulicy Modlińskiej 65.

 

Podpisz petycję, wejdź na stronę www.dolinanarwi.com , www.stoppendolino.pl

TO JEST MOJE MIEJSCE – AMBASADORZY NASZEJ AKCJI

 

Agata Buzek – aktorka, mieszkanka Topoliny

ddd

Od kilku lat jestem związana z Topoliną, która jest moją oazą spokoju. To tutaj przyjeżdżam, by nabrać sił, wsłuchiwać się w odgłosy natury. Nie wyobrażam sobie, by teraz wsłuchiwać się w odgłosy pociągów, a okolice tego miejsca – wyjątkowo przyrodniczego – miałyby zamienić się w kolejową autostradę.

Magdalena Wójcik – aktorka, mieszkanka Kałuszyna

hhh

Każdy człowiek musi mieć dostęp do bliskiego kontaktu z przyrodą, żeby się wyciszyć, ukoić nerwy zszarpane cywilizacją, hałasem no i wreszcie odetchnąć czystym powietrzem. Dlatego potrzebujemy takich miejsc jak Olszewnica, Sikory, Topolina, Kałuszyn, Skrzeszew, Poddębie, Komornica, Wieliszew…. A tymczasem co robi człowiek? Egoistycznie, zachłannie zagarnia ziemię na swoje potrzeby i zachcianki nie bacząc na to, że dzieje się to kosztem zwierząt, roślin i całego ekosystemu.

Patrycja Bereznowska – ultramaratonka, mieszkanka Wieliszewa

hhh

Przeprowadziłam się do Wieliszewa wiedząc, że za drzwiami mam las, łąki, rzekę i mogę przemierzać długie kilometry bez przeszkód i oddychając świeżym powietrzem. Co roku startuję w Ultramaratonie Powstańca obiegając nasza gminę i widzę jak integruje to mieszkańców i zachęca do ruchu na świeżym powietrzu. Nie możemy dopuścić do zniszczenia tych cennych tras, tej wyjątkowej inicjatywy.

Michał Czernecki – aktor, Mieszkaniec Wieliszewa

hh

Nie dziwi mnie sprzeciw mieszkańców naszej gminy wobec planowanej trasy przebiegu szybkiej kolei. Nikt z nas na pewno nie ma wątpliwości że rozbudowa sieci połączeń i szybkości kolei jest potrzebna i wielu ludziom ułatwi życie i pracę. Ale koszty muszą równoważyć zyski. W tym przypadku po stronie zysków mamy kilka minut oszczędności czasu na długiej trasie pociągu. I to w zasadzie tyle. Koszty dla naszej gminy to m.in. nieuchronne zniszczenie unikalnych siedlisk chronionych gatunków ptaków, zrujnowanie niepowtarzalnych krajobrazów i miejsc bytowania dzikich zwierząt, wysiedlenia mieszkańców i rozdzielenie dopiero co tworzącej się społeczności barierą szybkiej kolei.

PENDOLINO W GMINIE WIELISZEW TO DRAMAT SETEK RODZIN

hhh

Blisko tysiąc osób może zostać poszkodowanych w związku z planowaną inwestycją biegnącą przez miejscowości gminy Wieliszew. Wieliszewski Samorząd mówi stanowcze NIE dla obu wariantów nr 4 i nr 6, broniąc przy tym mieszkańców całego powiatu Legionowskiego.

Gmina Wieliszew stawia na zrównoważony rozwój w zakresie polityki przestrzennej oraz tworzenia gminnej infrastruktury. Planowana inwestycja PKP PLK zburzy zasadę ekorozwoju, a ponad wszystko zrujnuje życie setkom rodzin, zarówno tych, które żyja tu od pokoleń, jak i tych, którzy znaleźli tu swoje miejsce na ziemi kilka lat temu.

PENDOLINO W NASZEJ GMINIE TO EKOLOGICZNY DRAMAT

PKP PLK wybrało dwa rozwiązania naruszające cenne przyrodniczo tereny wiodące przez gminę Wieliszew. Na oba warianty (nr 4 i 6) nie zgadzają się mieszkańcy i samorządowcy gminy Wieliszew.

O tym, że w wybranych przez PKP wariantach, infrastruktura kolejowa spowoduje wysiedlenie kilku tysięcy ludzi wiadomo nie od dziś. Mieszkańcy również nie od dziś zapowiadają, że będą bronić nie tylko swojego mienia ale również staną w obronie przyrody, która jest dla nich bezcennym dobrem.

Wybrane rozwiązania zniszczą bezpowrotnie 20 kilometrów lasów i łąk, negatywnie wpływając na populację dzikich zwierząt, w tym gatunków chronionych. Na terenie naszej gminy występuje miedzy innymi orzeł bielik, czapla siwa i wiele innych gatunków. Mimo argumentów przedstawionych przez Gminę – poprowadzenia szybkiej kolei w istniejącej infrastrukturze korytarza nr 7 (przez Nowy Dwór Mazowiecki) PKP podtrzymuje swoje stanowisko stworzenia nowej linii bez względu na ogromne zniszczenia przyrodnicze w Kałuszynie, Krubinie, Skrzeszewie, Olszewnicy Starej oraz w obszarze Kępy Kikolskiej.

 

OPINIE EKSPERTÓW

 

prof. dr hab. Ryszard J. Chróst  biolog-ekolog Uniwersytet Warszawski (emeritus)

Projektowane warianty 4 i 6 przebiegu korytarzy kolejowych są niegodnie z obecnie obowiązującym rozporządzeniem Komisji i Parlamentu Unii Europejskiej (Regulation Of The European Parliament And Of The Council On Nature Restoration), przyjętym 22 czerwca 2022 r. w sprawie ochrony, odnowy i użytkowania terenów przyrodniczych

 

Łukasz Kozub - doktor nauk biologicznych, absolwent Międzywydziałowych Studiów Ochrony Środowiska na Uniwersytecie Warszawskim, Przewodniczący Zarządu Centrum Ochrony Mokradeł

Proponowane do realizacji warianty przebiegu nowej linii kolejowej Warszawa-Wschodnia – Kątne/Świercze ingerują w jedne z najcenniejszych przyrodniczo fragmentów Warszawskiego Obszaru Chronionego Krajobrazu jakim jest dolina Narwi i jej otoczenie.

W ekosystemach tych licznie spotykane są rzadkie i chronione gatunki roślin m in. turówka leśna, naparstnica zwyczajna i podkolan biały.

 

27-03-2024
KOMISJA SKARG, WNIOSKÓW I PETYCJI
26-03-2024
Nabór na wolne stanowisko urzędnicze: młodszego…
26-03-2024
W Wielką Sobotę PSZOK nieczynny
26-03-2024
Uwaga! Wnioski SIM